Varvsindustrin, en bransch med upp- och nedgångar. Del 1.
Denna text är citerad ur "Norrköpings Historia 1914-1970".
En annan verksamhet med gamla anor i staden är - eller snarare var - varvsindustrin. År 1838 förlade Motala Werkstads Bolag ett filialvarv (Motala Varv) (som låg här) till Norrköping för att där kunna bygga och reparera större fartyg än som var möjligt vid den relativt trånga och grunda kanalen. År 1891 gick bolaget i konkurs, varefter rörelsen i Norrköping avvecklades. Redan 1890 hade Norrköping stad övertagit det på södra sidan av strömmen belägna varvsområdet, vilka efter några år utarrenderades till Norrköpings Träförädlings AB, som bl. a. byggde träpråmar och utförde fartygsreparationer.
Inför de kommande hamnutvidgningarna flyttade denna verksamhet 1904-1906 ut till Karlsro i Östra Eneby församling. Rörelsen vid varvet var då och fram till 1917/18 obetydlig. Bolagets huvudsakliga verksamhet omfattade drift av sågverk och snickerifabrik.
Den rådande högkonjunkturen och den av krigsförlusterna orsakade tonage efterfrågan gjorde att varvs-rörelsen upplevde en mycket stark utveckling 1918 och 1919. Redan befintliga varv byggdes ut, samtidigt som åtskilliga nya varvsföretag kom till. Under intryck av dessa allmänna betingelser övertogs trävarubolagets varv 1917 av Norrköpings Varfs & Verkstad AB varefter en genomgripande utbyggnad av anläggningen vid Karlsro till en fullständig varvs- och verkstadsrörelse genomfördes.
Rörelsen fick snart stor omfattning och sysselsättningssiffrorna steg från ca 60 personer 1918 till 160 året därpå. Ungefär sammtidigt som Norrköpings Varvs- och Verkstads AB:s verksamhet utvecklades på detta sätt växte två andra, relativt stora varv upp i staden, Varfs- och Rederiaktiebolaget Brage (med ca 70 sysselsatta 1919) och AB Östersjövarvet (med ca 100 sysselsatta 1919). Förstnämda företags varv startades sommaren 1918 och förlades till Alholmen. AB Östersjövarvet, lokaliserat till Gästgivarehagen, begynte likaledes sin verksamhet 1918. Vid denna tid utvecklades Norrköping även till en betydande rederistad.
Våren 1920 kunde man bl. a. läsa:
"Rederinäringens uppsving har även följts av varvsanläggningar, så att staden nu består sig med tre skeppsvarv. Norrköpings varvs- och verkstadsaktiebolag har i dagarna från Norge fått beställning på tre fartyg, varjämte bolaget på senaste tiden övergått till byggande av järnvägsvagnar samt har beställning på ett 50-tal sådana dels för svenska och dels för norska statsbanornas räkning. Det av grossh. Bäckdahl i Stockholm för ett par år sedan anlagda Östersjövarvet blev indraget i den Söderströmska kraschen, varför dess framtida öde är oavgjort. Det senaste tillkomna Varvs- och rederibolaget Brage bygger segel- och motorfartyg."
Denna text är citerad ur "Norrköpings Historia 1914-1970".
En annan verksamhet med gamla anor i staden är - eller snarare var - varvsindustrin. År 1838 förlade Motala Werkstads Bolag ett filialvarv (Motala Varv) (som låg här) till Norrköping för att där kunna bygga och reparera större fartyg än som var möjligt vid den relativt trånga och grunda kanalen. År 1891 gick bolaget i konkurs, varefter rörelsen i Norrköping avvecklades. Redan 1890 hade Norrköping stad övertagit det på södra sidan av strömmen belägna varvsområdet, vilka efter några år utarrenderades till Norrköpings Träförädlings AB, som bl. a. byggde träpråmar och utförde fartygsreparationer.
Monitoren Sölve byggdes på Motala Varv i Norrköping och levererades till svenska flottan 1875. |
Den rådande högkonjunkturen och den av krigsförlusterna orsakade tonage efterfrågan gjorde att varvs-rörelsen upplevde en mycket stark utveckling 1918 och 1919. Redan befintliga varv byggdes ut, samtidigt som åtskilliga nya varvsföretag kom till. Under intryck av dessa allmänna betingelser övertogs trävarubolagets varv 1917 av Norrköpings Varfs & Verkstad AB varefter en genomgripande utbyggnad av anläggningen vid Karlsro till en fullständig varvs- och verkstadsrörelse genomfördes.
Rörelsen fick snart stor omfattning och sysselsättningssiffrorna steg från ca 60 personer 1918 till 160 året därpå. Ungefär sammtidigt som Norrköpings Varvs- och Verkstads AB:s verksamhet utvecklades på detta sätt växte två andra, relativt stora varv upp i staden, Varfs- och Rederiaktiebolaget Brage (med ca 70 sysselsatta 1919) och AB Östersjövarvet (med ca 100 sysselsatta 1919). Förstnämda företags varv startades sommaren 1918 och förlades till Alholmen. AB Östersjövarvet, lokaliserat till Gästgivarehagen, begynte likaledes sin verksamhet 1918. Vid denna tid utvecklades Norrköping även till en betydande rederistad.
Våren 1920 kunde man bl. a. läsa:
"Rederinäringens uppsving har även följts av varvsanläggningar, så att staden nu består sig med tre skeppsvarv. Norrköpings varvs- och verkstadsaktiebolag har i dagarna från Norge fått beställning på tre fartyg, varjämte bolaget på senaste tiden övergått till byggande av järnvägsvagnar samt har beställning på ett 50-tal sådana dels för svenska och dels för norska statsbanornas räkning. Det av grossh. Bäckdahl i Stockholm för ett par år sedan anlagda Östersjövarvet blev indraget i den Söderströmska kraschen, varför dess framtida öde är oavgjort. Det senaste tillkomna Varvs- och rederibolaget Brage bygger segel- och motorfartyg."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar