Välkommen.

Historia, Nyheter och Mina tankar om Norrköping under 50 - 60 - 70 - 80 - talet och idag.

onsdag 8 juni 2011

Nyheter: Ny framtidsvision: Hamnbron ska bort.

Ambitionerna är höga för Saltängen bortom Hamnbron - som en ny, modern stadsdel mellan Norra Promenaden och Strömmen. En intressant beståndsdel i visionen, som nu tas fram på Stadsbyggnads kontoret, är att man där förutser Hamnbrons försvinnande.
I planeringen för Strömsholmen (den som hittills inte kan sägas ha nått någon vart) har någon gång framförts, hur befriande det vore att slippa ifrån den osköna barriär, som Hamnbron utgör.
I den här aktuella stadsbyggnadsvisionen kan man nu läsa om, hur "Hamnbrons överdimensionerade och tunga betongkonstruktion från 1960-talet kan tas bort".
I stället laboreras med andra broar, av vilka gång- och cykelbron till Strömsholmen är en. I visionen nämns även en gång- och cykelbro i Brännerigatans förlängning, över till sydöstra kajen.
Men också en lättare och smäckrare efterföljaren till Hamnbron, som förbinder Saltängens Jungfrugatan med Östra Promenaden. Vid det laget ska nya trafikleder ha avsevärt minskat trafiken på Östra Promenaden.

Blandning i balans
Saltängsgatan blir områdets sammanbindande gata, med balanserad blandning av bostäder, handel och arbetsplatser, butiker och restauranger. En del byggnader kan få bli högre än de befintliga husen i dagens innerstad.
Här ska bli ett brett parkstråk genom området. Man tänker sig även kanaler mellan husen - somliga smala och intima, medan andra kan få breda ut sig till vattentorg. I konceptet ingår vidare kulturpark vid gasverket och skeppsdockan, och en stor ekopark runt Johannisborg.
Längs Norra Promenaden förutses medelhög bebyggelse, med lugna sidan mot söder och utsikt där mot Strömmen. Mellan Norra Promenaden och Slottsgatan ska också finnas plats för stadsradhus.

Med det nya Saltängen får Norrköpings innerstad sin tyngdpunkt förskjuten mot öster. Dagens varuhuscity får konkurrens, och Östantill vad som beskrivs som "en välbehövlig vitamininjektion".
Blir maritimtDen långa kajen kommer att ge denna del av Norrköping maritim karaktär. Båttrafik ut på Bråviken och till Kolmården kan ju också gärna tänkas gå härifrån. Den här stadsbyggnadsvisionen ska ge stimulans och styrsel till det inledande program, som ska föregå framtagandet av detaljplan.
Men avsikten är också att inom det ramverk, som tillhandahålls av den kommunala planeringen, lämna fritt för exploatörer och arkitekter att fylla på med egen kreativitet.
Sedan är förstås frågan, när allt detta lockande kan tänkas bli av. En god gissning är väl, att det i varje fall inte kommer att hinna hända särskilt mycket före år 2020.

Källa: Folkbladet.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...