Välkommen.

Historia, Nyheter och Mina tankar om Norrköping under 50 - 60 - 70 - 80 - talet och idag.

fredag 23 juli 2010

Miljövänliga bussar.

8 miljoner extra för miljövänliga bussar

Åtta miljoner kronor mer om året. Det är vad skattebetalarna i Norrköping får betala för biogasbussarna i stan jämfört med om kommunen hade valt dieseldrivna bussar. Är det värt det?

- Ja, det tycker jag, svarar kommunalrådet Stefan Arrelid (MP).
- Bra fråga, säger oppositionsrådet Jörgen Rundgren (M).

För närvarande finns 27 bussar som drivs med biogas. Dessutom finns sju dieseldrivna bussar på linje 113 till Hageby. Fem av dem tas bort när spårvägen till Hageby invigs i oktober. Övriga två används tills spårvägen når Navestad.

Det var i början av 2000-talet som Norrköping politiker bestämde att bussarna i Norrköping skulle drivas med förnybara bränslen. Rent praktiskt går det till så att Norrköping beställer sin stadstrafik av Östgötatrafiken. De gör en upphandling utifrån de krav kommunen har, i detta fallet biogasdrivna bussar. Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet antas och kommunen betalar utifrån vad prislappen hamnar på.

Och enligt Östgötatrafiken kostar en dieselbuss i drift 1,5-2 miljoner kronor om året. En biogasbuss är 20-25 procent dyrare. Lågt räknat (20 procent av 1,5 miljoner) är alltså merkostnaden.....[Läs hela artikeln]

Källa: Folkbladet.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...